Havenstraat uitgelicht: Het Haarlemmermeerstation

Op de kop van de Havenstraat staat het stationsgebouw van de vroegere Haarlemmermeerspoorlijnen. En bovenin dat gebouw woont Henk Jan Peereboom, oftewel Peer.

Peer’s liefde voor treinen leidt terug naar zijn opa, die stationschef was van het Hofpleinstation in Rotterdam. Als kind ging hij in de weekenden mee op bezoek bij bevriende stationschefs en zodoende kwam hij ook wel eens bij het Haarlemmermeerstation, dat in die tijd nog een goederenstation was.

Vele jaren later verhuisde hij naar Amsterdam en ging daar aan het werk op de ziekenauto. Op een dag besloot hij een kijkje te nemen achter de muur vlakbij zijn werk. Tot zijn verbazing herkende hij daar de plek waar hij als kind al kwam. De treinen waren gestopt met rijden en inmiddels had er zich een trammuseum gevestigd. Peer besloot direct lid te worden van de vereniging die zich bezig hield met het opknappen van antieke trams.

Peer: “Ik blijf knokken tot de laatste snik”

“Ik vind alles wat oud is mooi. Oude auto’s, vliegtuigen… ik heb inmiddels alles gehad. Die moderne trams en vliegtuigen interesseren me helemaal niks. Ik wil oude meuk zien, het is die sfeer, het is prachtig.” Na een aantal jaar knutselen aan de trams, rolde Peer in het bestuur en wist binnen een paar jaar de toen noodlijdende organisatie er weer bovenop de te helpen.

In 1984 was hij op zoek naar een woning. Peer wist dat de dienstwoning boven in het station leeg stond. “Toen ben ik net zo lang gaan zeuren tot iemand zei: ‘ok dan, ga er maar zitten’.” Hij sloot een overeenkomst met de afspraak dat hij voor de binnenkant van het gebouw zou zorgen en de gemeente voor de buitenkant. “Nou, toen ben ik meteen voortvarend tekeer gegaan om te zorgen dat de binnenboel er goed uit zag. En nu is het de beurt van de gemeente om de buitenkant op te knappen. Vandaar dat alles nu in de steigers staat.”

De toekomst

Het trammuseum wil blijven op de Havenstraat. Het plan is om in de nieuwe situatie in te krimpen: van 100 naar 15 trams voor de museumlijn plus 10 trams voor ritjes door de stad. Peer heeft de gemeente aangeboden om de spoorrails om te leggen, zodat de lijn in de toekomst tussen de huizen door zou kunnen rijden. Maar wel op voorwaarde dat de gemeente voor een loods zorgt waar ze hun trams kunnen stallen. Daar heeft de gemeente echter tot op heden nog geen gehoor aan gegeven.

Peer: “Ik ben een gepassioneerd tramhobbyist. Het liefst zou ik lekker een beetje ontroesten en schilderen, maar daar heb ik nu geen tijd meer voor. Die bestuurlijke functie gaat me steeds meer tegen staan. Het probleem is dat iedereen ouder wordt. Maar ik ga de boel niet verkwanselen. Ik blijf tot de laatste snik knokken voor mijn zaak.”